بررسی سیر تحوّل تاریخی تصویرگری در بازنویسیها و بازآفرینیهای داستان خاله سوسکه
نویسندگان
چکیده مقاله:
این مقاله به بررسی سیر تحوّل تاریخی تصویرگری بازنویسیها و بازآفرینیهای داستان خاله سوسکه میپردازد. در این پژوهش، تمام نسخههای مصور در دسترس خاله سوسکه از چاپهای سنگی سدهی پیشین تا نسخههای اخیر بررسی میشوند. این پژوهش کیفی از شیوهی تحلیل محتوا بهره میگیرد، و در آن قاب تصویر به عنوان واحد تحلیل برگزیده میشود. در تحلیل تصویرگری کتابها، از مفهوم «بینندهی نهفته» تصاویر که خود اقتباسی است از مفهوم «خوانندهی نهفته» بهره گرفته میشود. پس از تحلیل محتوا و بیان ویژگیهای تصاویر هر کتاب، بییندهی نهفته آن مشخص میشود. نتیجه روشن میکند که رابطهی بین بینندهی نهفته و بینندهی واقعی رابطهای ثابت و یکسویه نیست. به دیگر بیان، هر چند بینندهی نهفته، سوژهی نهفتهای است که تصاویرْ پیشفرض قرار میدهند، اما این بدین معنا نیست که چنین سوژهای پیش ساخته، کامل و تثبیت شده است. بر عکس، این خودِ تصاویر هستند که با القای ایدئولوژی، موقعیت سوژهای ویژهای را به بیننده تحمیل میکنند. به دیگر بیان، تصاویر نیز به نوبهی خود سوژهی بیننده را فراخوانده و میسازند.
منابع مشابه
بررسی سیر تحوّل تاریخی تصویرگری در بازنویسی ها و بازآفرینی های داستان خاله سوسکه
این مقاله به بررسی سیر تحوّل تاریخی تصویرگری بازنویسی ها و بازآفرینی های داستان خاله سوسکه می پردازد. در این پژوهش، تمام نسخه های مصور در دسترس خاله سوسکه از چاپ های سنگی سده ی پیشین تا نسخه های اخیر بررسی می شوند. این پژوهش کیفی از شیوه ی تحلیل محتوا بهره می گیرد، و در آن قاب تصویر به عنوان واحد تحلیل برگزیده می شود. در تحلیل تصویرگری کتاب ها، از مفهوم «بیننده ی نهفته» تصاویر که خود اقتباسی است...
متن کاملبررسی نقشهای جنسیتی در «خاله سوسکه»
هدف این مقاله بررسی نقشهای جنسیتی و چگونگی القای آنها به مخاطب، جایگاه اختصاص یافته به زنان از سوی نظام مردسالار، نقشهای همسر و دختر، نگاه مرد و رابطهی زن و طبیعت در داستان خاله سوسکه از قصّههای صبحی است. شیوهی پژوهش بر اساس تمایز جنس و جنسیت و در چارچوب نظریهی فمنیسم (زنگرا) است. به غیر از اشارههای بسیار مختصر در سه کتاب، تاکنون دربارهی این داستان نوشتاری پژوهشی انجام نگرفته است. یافت...
متن کاملبررسی و معرفی نسخه مصور چاپ سنگی خاله سوسکه
با ورود صنعت چاپ به ایران در دوره قاجار و پس از گسترش کارگاههای چاپ مستقل از چاپخانه دربار، امکان نشر کتاب و دسترسی توده های مردم به ویژه کودکان به آن فراهم شد. چاپخانه ها کتاب هایی را برای کودکان منتشر می کردند؛ در این میان قصه خاله سوسکه که در مکتب خانه ها خوانده می شد جایگاه ویژه ای دارد به طوری که از نظر مردم شناختی ویژگی های فرهنگی آن دوره را به تصویر کشیده است؛ چندین بار مصور و چاپ شده ا...
متن کاملبررسی نقش های جنسیتی در «خاله سوسکه»
هدف این مقاله بررسی نقشهای جنسیتی و چگونگی القای آنها به مخاطب، جایگاه اختصاص یافته به زنان از سوی نظام مردسالار، نقشهای همسر و دختر، نگاه مرد و رابطهی زن و طبیعت در داستان خاله سوسکه از قصّههای صبحی است. شیوهی پژوهش بر اساس تمایز جنس و جنسیت و در چارچوب نظریهی فمنیسم (زن گرا) است. به غیر از اشارههای بسیار مختصر در سه کتاب، تاکنون دربارهی این داستان نوشتاری پژوهشی انجام نگرفته است. یافت...
متن کاملبررسی درام تاریخی و سیر تحول آن در ادبیات آلمان
بهره گیری از رویدادها و شخصیت های تاریخی توسط درام نویسان با تلفیقی از التزام به واقعیات روی داده و آزادی عمل در خلق درام هایی متناسب با روحیات و افکار نویسندگان آن، شکل دهندهء نوع ادبی خاصی به نام درام تاریخی است. اگر چه این نوع ادبی در تاریخ ادبیات آلمان، تا قبل از دورهء "توفان و طغیان " ، دارای هویت بود، ولی از جایگاه ویژه ای برخوردار نبود. در این دوره، درام تاریخی آلمان با الگو گرفتن ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 1
صفحات 175- 204
تاریخ انتشار 2015-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023